Basrecept (vaniljmuffins)

Jag tänkte förbättra detta beskrivningen av mitt basrecept som jag vanligtvis använder med lite bilder och utförligare beskrivning. Hoppas ni kommer gilla beskrivningen.
 
Ingredienser:
2 ägg
2 dl socker
2 ½ dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
75g margarin
1 dl mjölk (vatten eller grädde)
 
 
1. Knäck äggen i en bunke och häll i sockret. Vispa dessa fluffigt.

 
2. Smält margarin eller smör på mellanvärme. När allt smällt häll i mjölken och kolla om den är fingervarm.
 
 
3. Häll i mjölet, vaniljsocker och bakpulver i bunken med äggen och sockret. Häll sedan ner den fingervarma blandningen av mjölk + margaring vispa samman till en smet.
 
 
4. Häll upp i formarna, använd gärna en muffinsplåt. En sats smet räcker till 12st muffins om man använder en 12 håls plåt ca 20 st muffins om man använder en vanlig plåt. Grädda i ugnen på 175 grader i 15-20 min.
 
 
 
Detta är hur jag gör basen till mina muffins, man kan addera alla möjliga saker i smeten eller ovanpå vilket jag har visat några exempel. Lycka till med bakandet!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0