Choklad och jordnötstårta

Här kommer receptet till tårtan jag gjorde förra veckan. Jag är så stålt över mig själv att den blev så pass bra för att vara min allra första tårta jag gjort från grunden. Hoppas ni lyckas bra med tårtan med!
 
Ingredienser
 
   Chokladbotten                                            Chokladsmörkräm
   150g smör                                                  200g rumsvarmt smör
   2 1/2 dl socker                                            5 msk kakao
   1/2 dl sirap                                                  2 tsk vaniljsocker
   2 ägg
   3dl mjöl
   4-5 msk kakao
   1 1/2 dl mjölk
   1 tsk vaniljsocker
   1 tsk bakpulver
 
   Jordnötsbotten                                              Jordnötssmörkräm
   150g smör                                                    100g rumsvarmt smör
   2 dl sirap                                                      2 msk jordnötssmör
   1 1/2 dl socker                                              1 tsk vaniljsocker                                        
   2 ägg
   3 1/2 dl mjöl
   3-4 msk jordnötssmör
   1 1/2 dl mjölk
   1 tsk vaniljsocker
   1 tsk bakpulver
 
 
Sockerkaksbottnarna
Vispa ägg och socker poröst.
Smält smör i en kastrull och addera mjölken till smöret
Blanda samman alla ingredienser i en kastrull och smöra en rund sockerkaksform.
Grädda i mitten av ugnen.
175 C i 45 min för chokladbotten
175 C i 35 min för jordnötsbotten
Låt sedan svalna
 
 
Smörkräm
Vispa samman ingredienserna till varje smörkräm och ställ i kylen
 
När sockerkaksbottnarna svalnat så skär du chokladsockerkakan i två delar
Skär sedan av toppen på jordnötsbotten
Lägg den undre delen av chokladbotten på en tallrik och bred chokladsmörkräm på den.
Placera jordnötsbotten ovanpå chokladbottnen med smörkräm på
Smöra jordnötsbotten med jordnötssmörskrämen
Lägg på den sista chokladdelen och täck sedan hela tårtan med chokladsmörkräm
Dekorera med några salta jordnötter
 
 
Lycka till
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0