Chokladbollar på tre olika vis

Här kommer receptet från gårdagens tre olika sorters chokladbollar, jag utgick från samma grundrecept för alla tre sorterna och det kan man hitta på arlas hemsida.
 
Ingredienser:
100g rumsvarmt smör/margarin
1 ½ dl socker 
3 msk kakao
2 msk kaffe
5 dl havregryn
 
Blanda ingredienserna tills jämt fördelat och rulla till lagom stora bollar. Rulla dessa bollar i pärlsocker och förvara dessa bollar i frysen eller kylen. Om man inte vill använda pärlsocker går det lika bra med kokos, nötter eller strössel.
 
 
Amarettobollar
Till dessa bollar adderade jag 1 msk amaretto till ingredienserna nämnda ovan för att ge dessa chokladbollar en fyllig smak av mandel. Detta gifter sig aldeles utmärkt med kaffet och ger en mjuk och fyllig eftersmak av mandel.
 
Vaniljbollar
För att få till en bra vaniljsmak så adderade jag 1 msk vaniljvodka samt 1 tsk vaniljsocker till ingredienserna. Dessa bollar blir lite sötare än en vanlig chokladboll samt att kaffesmaken lyfts fram och blir en aning tydligare.
 
Konjaksbollar
I dessa bollar adderade jag 1msk konjak till ingredienserna, konjakssmaken passade som handen i handsken både med kakaon och kaffet i dessa bollar utan att ta över helt. Om man vill ha en mera skarpare smak kan man ha i en halv msk konjak till eller vill man inte ha så skarp smak kan man bara ha i en halv msk. Det avgör man själv.
 
Jag använde pärlsocker till mina chokladbollar men för att skiulja dem åt adderade jag olika typer av strössel pärlsockret jag rullade två av sorterna i så jag kunde skilja dem åt. Det gav chokladbollarna en liten egen look samtidigt som de inte stack ut alltför mycket. Så prova på olika sätta att "pynta" dina chokladbollar på, olika färger eller helt enkelt olika smaker på strösslet/garneringen? Var inte rädda för att prova er fram
 
Detsamma gäller vad man smaksätter sina chokladbollar med, man behöver t.ex inte ha kaffe i om man inte vill. Eller man kanske vill ha smak av något bär eller frukt, då kan man prova någon annan likör med den smak man vill ha. Det går även bra att prova sig fram med hur stark smaka av likören man vill ha.
 
Det är heller inte speciellt dyrt att göra chokladbollar plus att de räcker till många.
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0