Första dagen i Peking


Denna dag gick inte direkt som planerat, tågresan gick bra och de 5 timmarna känndes inte alls så långa ^-^ Det snabba tågena här är rätt fina och det finns el till datorer osv och internet om man betalar extra men det skippade vi. Den högsta hastigheten tåget kom upp i var 306 km/h O.O Så lite snabbare än tågen hemma :P

När vi klivit av tog vi tunnelbanan och försökte sedan gå till hotellet, vilket inte direkt var det lättaste. Vi gick fel först och stannade på McDonalds för internet så vi kunde kolla på hotells.com vart hotellet låg. Sagt och gjort, kartan på hemsidan visade att hotellet skulle ligga vid en park precis bredvid den förbjudna staden. Vi var inte  så långt ifrån, kanske 4km så vi promenerade dit men hittade inte gatan elller någonting samt att folket visste inte vad vi pratade om.

Tillslut fick vi hjälp av en man som hade sitt kontor där och han lånade snällt ut en dator med internet till oss, är väldigt tacksam för hjälpsamma kineser. När han hjälpte oss kolla upp vart hotellet låg visade det sig att det skulle ligga på andra sidan den förbjudna staden och en bit in i området där, nästan vid en stor shoppinggata. Det var bara att traska vidare..

Efter mycket frågande och pekande samt vandrande åt fel håll hittade vi hotellet. Istället för att vi skulle få bo i köllaren vilket vi hade bokat så fick vi rum en våning upp. Bra för Anas, dåligt för mig. Medans jag bytte rum till ett lite fräshare rum fick Anas "lyx" varianten av dessa. Renoverat badrum med badkar och fancy rött kakel medans jag har ett större rum av den äldre varianten.. Suger lite.. Men Anas rum är inte direkt så rent och fräsht det heller.

Känns bara lite surt just nu, jag är trött och utmattad, ont i ben + fötter samt att hotellet inte direkt var som bilderna på hemsidan visade.. ok vi betalade inte jättemycket men man hade kanske hoppats på bättre.. Sen kanske det är så att jag är lite trött och irriterad just nu, jag får hoppas att det känns bättre imorgon ^-^ Då blir det upptäcksfärd!

Lite bilder från idag



Nu blir det sova ,ttyt Bb ^-^ /´´


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0