Immunologen


Just nu jobbar jag på immunologen, det är rätt kul ^-^ Jag hjälper en kille där som jobbar för att få befodran, han kommer ifrån en stad i Taiwan eller nära Taiwan. Förstod inte riktigt när han förklarade, han kan engelska men inte jättemycket men tillräkligt för att man ska förstå vad man behöver göra för att labba. Han är väldigt trevlig och förstående.



De uppgfter jag hjälper till och gör är snabbtester för syfilis, ANA, ENA och liknande. Det är likadant här som på den kliniska delen att det är flest prover måndagar och tisdagar.

En stor skillnad jag märkt på praktiken i allmänhet mellan svenska studenter och de som surderar här är att de verkligen utnyttjas som billig arbetskraft. De som har laboratorievetenskap som huvudämne har praktik i 6 månader och de som läser medicin har 1 år. Oftast tilldelas studenterna tråkigt uppgifter eller vanliga uppgifter så som på mikrobiologen så sitter de andra och inte gör någonting, utan bara sitter där. Jag kan förstå varför deras utbildning är längre än våran och att folket behöver sysselsättning samt jobb och att längre praktik är en del av det.

Kanske är det för att vi i Sverige är lite bortskämda eller bekväma av oss med våra raster och antal arbetstimmar men jag tycker detta känns fel. De flesta studenterna som vi praktiserat med har verkligen varit helt slutkörda och en som vi känner som läser medicin vill vara ledig ett tag nu för hon orkar inte mer efter att ha praktiserat 6 månader. Även han som jag jobbar med har alldeles för mycket jobb för det mesta.

Ska försöka ta lite bilder imorgon på immunologen ^-^ För nästa vecka har hinner jag inte för då är vi i Peking, vi åker på måndag. 5 timmar med snabbtåg sen så stannar vi där 3 eller 4 nätter vi har inte bestämt oss än. Det är endå rätt dyrt att åka dit, snabbtåget kostar 500kr för en enkel biljett och visst vi skulle kunna ta ett långsammare tåg för 300-400 kr men då skulle resan ta 10h :/


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0