Lite info om Peking/Beijing


Tänkte det kunde vara lite roligt med lite info om Peking eftersom vi åker dit på måndag, ser fram emot det! Det enda jag inte ser fram emot dock är att det tydligen ska finnas fler tiggare osv där än här i Shanghai, men jag hoppas att det inte kommer vara så mycket.

Peking är den sk "norra kinesiska huvudsatden" och är säte för det politiska och kulturella medans Shanghai kallas det ekonomiska centrumet. I centrala Peking bor det ca 7,6 miljoner människor medans det i hela storstadsområdet bor ungefär 17,43 miljoner. I Peking finns väldigt många kulturarv så som Himmelska fridens port, det kejserliga palatset och templen i den förbjudna staden. Utanför staden finns även den kinesiska muren och Minggravarna.

 

Det ska bli otroligt roligt att åka iväg och förhoppningsvis hinner vi med att se muren, det är en sak jag alltid velat se ^-^ Hotellet vi bokat ligger ca 600m från den förbjudna staden samt att det är nära till andra turist platser. Vi måste åka tunnelbana och byta från tågstationen hit men det ordnar vi, det är inte svårt att åka tunnelbana och vi har vanan inne ;)

 

Hoppas ni får en bra helg allihoppa! Min började med att tvätta inför resan, det kommer ta några dagar innan tvätten hinner torka eftersom det har ständigt regnat nu i 2 dagar. Fukten är ett faktum! Resten av helgen ska nog spenderas genom att förbereda inför resan men vi kanske har tid med en liten utflykt imorogn? Får se hur det blir ^-^

ttyl BB ^-^ /´´



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0