Apelsinkolakakor

I förra veckan bakade jag några snittkakor igen och dessa har jag bakat förut men inte laggt upp något recept på. Jag tycker  kolakakor är goda som dom är men för att göra dom lite extra goda och ev lite mer juliga så adderade jag lite rivet apelsinskal och saften från ca 1/4 mellan 1/2 apelsin (beroende på hur mycket apelsin man vill att kakorna ska smaka). 
 
Ingredienser:
100g rumtempererat smör
1 dl strösocker
1 msk ljus sirap
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 tsk rivet apelsinskal och ev saften från en halv apelsin
 
Skär smöret i mindre bitar och blanda med sockret och sirapen. Tillsätt resten av ingredienserna och arbeta snabbt ihop till en deg. Rulla ut degen i 3 lika stora längder och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Grädda i mitten av ugnen på 175 grader i 10-12 min (eller tills kakorna fått en ljusbrun färg). Snitta kakorna i lagom stora bitar och låt svalna. 
 
 
Hoppas kakorna smakar bra!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0