Pepparkakor

Jag har för första gången i mitt liv gjort en egen pepparkaksdeg helt själv utan att köpa färdig i affären och den blev supergod! Det var inte bara lätt att göra utan man behövde inte ha så mycket hemma heller, kryddor osv möjligtvis men det mesta andra har man redan hemma.
 
 

 Ingredienser

2 dl Dansukker Ljus Sirap
2 1/4 dl Dansukker Strösocker
200 g smör eller margarin
1 stort ägg
2 tsk malda nejlikor
1 tsk mald ingefära
1 tsk mald kanel
ca 8 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bikarbonat

 

Smält smör, socker och sirap. Rör tills det kallnat. Tillsätt ägget.

Lös bikarbonaten i lite vatten och rör ned tillsammans med kryddorna. Tillsätt mjölet. Arbeta samman degen och låt vila över natten.

Kavla ut degen tunt och tag ut figurer. Grädda i 200° i ca 8 minuter.

 
Receptet jag använde tog jag från Dansukkers hemsida:
http://www.dansukker.se/se/recept/julpepparkakor.aspx
 
Jag lät min pepparkaksdeg vila nästan 48h istället så att man får en riktigt kryddig smak och jag tyckte att degen smakade lite mer än själva kakorna när de var färdiggräddade. Smaken i sig på kakorna tyckte jag inte skilde så mycket från de man köper i affären.
 
Ett tips är att kavla ut kakorna så tunna som möjligt då de sväller lite (som man kan se på bilden) ev minska lite på bikarbonatet. Man kan även om man vill ändra lite på måtten på kryddorna om man t.ex inte vill ha så mycket nejlikor i för att få en mer personlig smak.
 
Lycka till med pepparkaksbakandet


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0