Chokladkakor med en hint av chili

Som ni såg så bakade jag igår med en lite annorlunda ingrediens, nämligen chili. Eller så annorlunda är den väll inte i just chokladsammanhang men det är inte ofta det dyker upp som smaksättare till kakor. Hur som helst blev jag sjukt nöjd med resultatet, det lönar sig att prova sina ideer ibland.
 
En sak man bör tänka på när man använder sig av starka smaksättare är att de lätt kan ta överhanden så tag hellre en mindre mängd än det du tänkt, det är lite svårt att göra det ogjort när det smakar för mycket. Smakar det för lite kan du alltid notera detta och ha i mer nästa gång.
 
 
Receptet fick jag av Carina på jobbet (med en del förändringar)
 
100g rumstempererat smör
1 dl socker
3 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
172 tsk bakpulver alt bikarbonat
1/4 tsk chiliflakes/flingor
 
1. Vispa samman smör, socker och sirap pösigt, gärna med en elvisp
2. Blanda i resten och knåda till en deg
3. Dela degen i två lika stora bitar och rull längder
4. Lägg längderna på en plåt och platta sedan till dem en aning
5. Grädda i mitten av ugnen på 175grader i 15 min.
6. Skär i lagom stora bitar innan kakorna svalnat
 
  
 
Jag älskar denna typ av kakor, det är så lite att göra och det blir heller inte så mycket disk. Perfekt om man får främmande med kort varsel, det tar bara ca 30 min att göra dem! Det behövs heller inte så mycket ingredienser, ofta sånt som man redan har hemma. Jag tänkte egentligen göra muffins men hade inga ägg men så såg jag vad jag hade hemma och detta är resultatet. 
 
Lycka till med bakandet
Frida
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0