Sirapskakor med jordnötssmör och mörk choklad

Här om dagen fick jag en ide om att man skulle kunna smaksätta kolakakor med jordnötssmör för att få en bra och udda smakkombination. Tyvärr blir det inte alltid som man tänkt sig och det receptet jag använde var för sirapskakor och inte kolakaor. Aja så kan det gå ibland när man är trött och tankspridd, resultatet blev bra men vart lite paff när kakorna inte alls smakade som kolakakor.
 
Reseptet på sirapskakor har jag tagit ifrån recepten.se
 
200g rumstempererat smör
1,75 dl socker
1,5 msk vaniljsocker
2 msk bakpulver
2 msk ljus sirap
5 dl vetemjöl
1-2 msk jordnötssmör
 
 
 
 
 
 
* Vispa samman smöret och sockret med en elvisp
* Tillsätt vaniljsocker, bakpulver, sirap och jordnötssmör och rör ihop med resten
* Addera mjölet och vispa ihop till en deg
* Dela degen i 3-4 delar och rulla ut i längder ungefär lika långa som en plåts långsida och platta ut
* Grädda i mitten av ugnen på 200 grader i 18 min.
* Skär kakorna i lagom stora bitar innan de svalnar
* Doppa ev kakornas ändar i sm'lt choklad (valbart)
 
 
Där jag har använt elvisp kan man manuellt föra samman ingredienserna.
Beroende på hur stark smak av jordnöt man vill ha så kan man variera mängden jordnötssmör.
 
Lycka till!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0