Sammanfattning kursen som varit

Som jag säkert nämnt tidigare så börjar jag en ny kurs på måndag, nämligen mitt x-jobb. Så jag tänkte ge er en lite summering av vad vi gjort under föregående kurs. Vet att ni fått se en massa snuttar här och där under "just nu" men dessa kanske inte är så beskrivande.

Den första labben vi gjorde var att odla celler, dessa celler skulle vi räkna en sk. tillväxtkurva och räkna ut hur fort de växer. Så en gång om dagen tog vi ut en liten mängd celler (samma mängd varje dag) och räknade dessa. Vi räknade både de döda och de levande. Samtidigt som vi hade en flaska med denna odling odlade vi celler som skulle producera antikroppar. Dessa celler skulle vi tillföra ny näringsvätska till och sedan spara den gamla. Den vätska som togs från cellerna skulle sedan användas till att analysera hur mycket av antikropparna cellerna producerat.



Den andra laborationen gick ut på att vi skulle designa våran egen ELISA metod, jag tror jag har beskrivit denna metod lite enkelt tidigare. Sedan när vi designat denna metod skulle vi mäta hur mycket antikroppar cellerna från föregående labb producerat.



Den tredje laborationen gick ut på att skapa en egen metodbeskrivning av en PCR-ELISA analys av blodgrupper. Denna gick itne direkt som den skulle då det var fel på ett reagens så vi kunde bara utföra det första steget vilket var lite synd för de andra stegen hade nog med all säkerhet fungerat om vi bara kunde testa dem. Det mest jobbiga med denna laboration var inte själva utförandet utan mer att leta efter fakta och felsöka vad och var det gick fel och sedan ändra det så man kunde försöka igen. Men detta var lite hela poängen med själva labben, att man skulle felsöka och göra om tills de blev rätt.



Den sista labben gi ck ut på att vi skulle odla bakterier som vi fört in DNA i och sedan kunna sepparer dessa från de som inte hade fört in den DNA bit vi var intresserad av. Jag har tyvärr inte så många bilder från denna labb men ni får nöja er med den jag har. Denna laboration hade en bra metodbeskrivning och den redovisades i ett sk. seminarium där läraren ställer en massa knepiga och kluriga frågor om labbens alla delar. Så det gäller att förstå vad man gör och vad som händer.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0