Chokladbollar

Jag tänkte det kunde vara roligt med lite andra recept förutom muffins osv så här är ett bra recpet på chokladbollar, även kallade havrebollar (brukar oftast finnas på förpackningen av havregrynen)
 
100g smör eller margarin
3/4 dl socker
3 msk kakao
2 tsk vanillin socker eller vaniljsocker
3 dl havregryn
2 msk kallt kaffe
 
Topping: pärlsocker eller riven kokos
 
1. Låt smöret anta rumstemperatur och dela det ev i mindre tärningar
2. Häll i övriga ingredienser och knåda samman (eller använd elvisp som jag gör)
3. Tag en del av degen och rulla till en boll av önskad storlek och rulla den sedan i toppingen
4. Ställ de färdiga bollarna i kylen eller i frysen för att stelna
 
 
Tips!
Istället för att ha kaffe som smaktillsats kan man byta ut detta mot någon likör så som Amarula, Baileys eller Likör 42.
Man kan även prova att ha krossade hasselnötter eller strössel som topping (jag använder hasselnötter på bilden och likör 42 i mina chokladbollar på bilden).
 
Receptet jag anmvänder är inte mitt det finns på ICA havregryns paketen. Lycka till med chokladbollarna!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0