På ett ögonblick så var jag tillbaka

Detta är vad som mest kan beskriva fredagens middag på Nya Peking. Till min stora glädje såg jag att man kunde få wonton soppa som förrätt. Wontons är en typ av dumplings, tunna degknyten med vanligen kött som fyllning som man kockar och de äts med eller utan soppa.
 
Så fort jag stoppade en wonton i munnen så var det som att vara tillbaka i Kina, smaken flödade och för ett ögonblick så var jag tillbaka i resturangen vi oftast åt på. Jag kunde till och med erinra mig ljuden av trafiken och folkströmmen utanför. Det var en härlig kännsla, just dumblings är en av de saker jag saknar med Kina som jag märker av just såhär i efterhand.
 
Den andra maten var också helt ok men inte alls lika som dumplingsarna, även om anka med bambu och champinjoner inte var helt fel. Jätteräkorna var goda dom med men det som gjorde hela min kväll var kött i små degknyten, helt vanlig kinesisk husmanskost. Vardagsmat helt enkelt. Det är sjukt vad glad och lycklig man kan bli av småsaker.
 
 
Efter middagen gick vi och såg på bio, Expendables 2. Helt ok film, rolig på sina ställen men ingenting jag normalt skulle se.
 




Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0