Kladdkaka

Vi hade vänner över i fredags och bjöd på trerätters + lite kortspel, hur trevligt som helst! Försökte mobilblogga där ett tag men gav upp då appen för detta krashade 15ggr. Hur som helst tänkte jag lägga upp ett recept på en hederlig kladdkaka, detta recept har används i min familj under min uppväxt och samma recept finns i nästan alla kokböcker ffa Icas rutiga kokbok. 
 
 
Ingredienser:
100g smör eller margarin
2 ägg
2 dl socker
3/4 - 1 dl kako
1 tsk vaniljsocker
 
- smält matfettet
- vispa ägg och socker pösigt
- rör samman alla ingredienserna
- smöra en form och klä ev formen med ströbröd (valfritt)
- grädda långt ner i ugnen på 175 grader i 15min
- låt kakan vila innan servering
 
Personligen så tyckte jag att kakan blev lite väl kladdig om man bara gräddade den i 15min så jag gräddade den lite längre ca 17 min. Men detta är en smaksak så man kan prova sig fram och hitta konsistensen man själv tycker är bäst.
 
Om man vill kan man även smaksätta sin kladdkak, jag smaksatte våran med ca 1/2 tsk chiliflingor men man kan även använda nötter, jordnötssmör, chokladbitar, kaffe eller varför inte någon likör, whiskey eller konjak?
 
Man kan även garnera kladdkakan med olika saker, vid påsk så spritsade jag chokladmousse och jordnötssmörsgrädde på kakan jag gjorde till min morfar som ni kanske minns? Fantasin sätter gränserna!
 
 
 
Hoppas ni lyckas med kladdkakan!
 


Kommentarer
Emilie

Hej!

Vi har uppmärksammat din blogg tack vare kvaliteten på dina goda recept. Vi skulle bli jätteglada om du ville gå med i hittarecept.se så att vi kan länka till din blogg.

Hittarecept.se är en sökmotor som samlar recept från de bästa svenska bloggarna och sajterna. Flera hundra bloggar har redan gått med och dragit nytta av den trafik vi skickar till deras sajter.

För att gå med behöver du bara följa länken här: http://www.hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen

Med vänlig hälsning,

Emilie
Hittarecept.se

2013-05-09 @ 11:22:20
URL: http://www.hittarecept.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0