Vit chokladmousse

Igår gjorde jag en vit chokladmousse till våran lilla filmkväll så tänkte dela med mig av receptet, den går snabbt och göra och det är inte svårt eller komplicerat.
 
Ingredienser:
2 dl vispgrädde
1 ägg
100 g vit blockchoklad
 
1. Smält den vita blockchokladen i en skål eller bunke över vattenbad
2. Vispa grädden med en elvisp fluffigt, vispa sedan upp ägget och häll ner det i grädden
3. När den vita chokladen smält tag av bunken från vattenbadet och låt chokladen svalna lite innan du vispar ihop den med grädden och ägget
4. Häll upp i serveringsskålar och ställ in i kylskåpet i ca 1 - 1,5 h
 
 
Moussen är god att äta som den är men man kan ha olika toppings på den om man vill, jag använde kiwi. Några exempel är blåbär, jordgubbar och passionsfrukt. Det går även bra med annan riven chocklad och kasnke någon typ av kex, din fantasi sätter gränserna. Om man vill ha vanlig eller mörk chokladmousse så väljer man bara en annan blockchoklad och vill man ha en mer chokladigare smak ökar man bara mängden choklad man har i.
 
Receptet har jag tagit ifrån recepten.se men har gjort en del förändringar så att den passar min smak bättre.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0