Olika jultraditioner

Jag firade som sagt jul i Skåne med min sambos familj och de skiljer sig lite i vad man har på bordet till fikat till exempel. Så jag tänkte beskriva några av dessa skillnader i jämförelse med vad min familj har till fikat.
 
I min familj så bakar vi ofta lussekatter och vi äter risgrynsgröt med kanel och socker, vi har inget direkt speciellt familjerecept eller tradition när det kommer till julfikat. Vi kanske har haft det en gång i tiden men jag kan inte minnas någonting från när jag var liten som vi bakade just speciellt kring jul, möjligtvis knäck eller kola. Detta tycker jag verkligen är synd, jag kanske borde fråga mormor till nästa år så jag har något jag kan sätta tänderna i och kanske börja med tratidionen/erna igen?
 
I min sambos familj så bakar de alltid lussebullar, typ som vanliga vaniljbullar fast med lussekattsdegen för att de blir saftigare än lussekatter. Vilket jag tycker är en bra variant till lussekatterna om man har problem med att de blir torra och jag tycker inte lussekatterna blir speciellt mycket bättre med kesella heller. En annan sak som de äter istället för risgrynsgröt är ris a la malta, det är risgrynsgröt blandat med vispad grädde som man äter tillsammans med saftsås. Detta tradition är hämtad ifrån Danmark. En annan tradition som även den härstammar ifrån Danmark är att vi äter alltid fläskstek runt jul, det är en stek av fläskkött där man har en del av svåel kvar så att när man har steken i ugnen så blir den krispig.
 
 
Någ om man och mer om bakade traditioner, till julen bakas det även en typ av chokladkakor med nötter och pärlsocker på, de påminner lite om chokladsnittar men utförandet är annorlunda. Sist men inte minst får jag inte glömma mandelnusslorna. Mandelmusslor är som ett bakat sprött skal med vispgrädde och syllt i, vanligtvis jordgubbssylt och är hur goda som helst.
 
Vad har ni för jultraditioner i eran familj?
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0