Citronmuffins

I tisdags bakade jag några små citronmuffins för att ha med till jobbet. Dessa små blev väldigt uppskattade och jag kommer nog definitivt att baka fler i det formatet. Den nya minimuffins plåten var jättebra att använda!
 
 
Ingredienser:
2 ägg
2 dl socker
2 ½ dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
75g margarin
1 dl mjölk (vatten eller grädde)
Skal och saft från ½ citron
 
Knäck äggen i en bunke och häll i sockret. Vispa dessa fluffigt, tillsätt sedan citronen och rör om.
Smält margarin eller smör på mellanvärme. När allt smällt häll i mjölken och kolla om den är fingervarm.
Häll i mjölet, vaniljsocker och bakpulver i bunken med äggen och sockret. Häll sedan ner den fingervarma blandningen av mjölk + margaring vispa samman till en smet.
 
Häll upp i formarna, använd gärna en muffinsplåt. En sats smet räcker till 24st muffins om man använder en 24 håls plåt. Grädda i ugnen på 175 grader i ca 15 min.
 
 
Om ni skall göra dessa med vanliga muffinsformar bör ni grädde muffinsen i 17-20 min istället. Vill ni att era muffins skall smaka mer citron tillsätt då mer mängd skal eller saft.
 
Som ni ser är det samma recept som grundreceptet för vaniljmuffins som jag nästan alltid använder:
 
Lycka till!
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0